Adtraction

torsdag 25 maj 2017

Catena Media

Spelbranschen präglas numera av relativt hård konkurrens, och därför är det intressant att titta närmare på de som förser guldgrävarna med spadar. Idag kommer ca hälften av spelbolagens kunder via sk. affiliates och Catena Media är en mycket snabbt växande aktör där. Catena Media förmedlar spelande kunder till över 300 speloperatörer, man har en stark marknadsposition (i främst Europa, men på väg in i USA i år) och uppvisar fantastiska nyckeltal :

Klicka för större bild.

Notera lönsamheten, samtidigt som affärsmodellen i sig är väldigt skalbar. En fortsatt hög tillväxt kan antas utan betydande investeringar (en fördel gentemot många andra branscher i sig). Jag finner det rimligt att anta något fallande marginaler framöver, men på bibehållet höga nivåer. Den annonserade nya intäktsmodellen tror jag på. På kort sikt dras vinsten ned något, men det ger bättre lönsamhet därefter (stabilitet, recuring revenues). 

Presentation Q1

Här kan du läsa mer: https://www.catenamedia.com/sv/investor-relations/

Jag ser det som positivt att ett av Sveriges bästa investmentbolag, Öresund, återfinns som en av de största ägarna. Framöver väntas en flytt till finare lista i Stockholm, vilket jag bedömer som positivt då fler kan ta position i bolaget och uppmärksamheten ökar. Ledning och styrelse med meningsfullt ekonomiskt intresse i bolaget, det gillar jag.

Jag vill huvudsakligen äga bolag som klarar att finansiera sig med de medel de genererar, och inte är alltför skuldsatta. Catena Media har enligt min bedömning en stark balansräkning (soliditet > 35%) och finansiell flexibilitet, som tillåter fortsatta förvärv. Även räntetäckningsgraden (vinst/räntekostnader) ser bra ut. Ett bolag måste uppvisa en acceptabel ROIC (Return on Invested Capital), för att jag ens skall överväga en investering. Även här ser det väldigt bra ut. 

Det är något vanskligt att lägga längre prognoser för den här typen av unga, snabbväxande bolag. Men, om vi t.ex. antar att bolagets prognoser är någorlunda pålitliga (viket jag tror), så handlas aktien till en värdering som innebär en riktigt bra risk/reward :


----------------------------------------------

100 kr rabatt på alla parfymer vid köp över 600 kr (adlink, kod: PARFYM, tills 27/5) :

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar